Aktuality

Plánujete koupit ojeté auto v této hektické situaci na trhu? Proklepněte si vůz pořádně!

Nákup ojetého vozu je v současné době opravdu oříšek. Ceny prudce stoupají kvůli narůstajícímu nedostatků vozů, navíc se stále častěji objevují vozy, které technicky neodpovídají popisu prodávajícího. Abyste tak za vůz nezaplatili i o vyšší desítky tisíc více, než je jeho reálná cena je potřeba si vůz pořádně proklepnout.

Chtějte dopředu k dispozici VIN kód vozu

Ačkoli nabídka ojetých vozů v současné době velmi pokulhává, není dobré kupovat vůz pod tlakem. Pokud spěcháte a chtěli byste si s prodejcem plácnout už po zkušební jízdě a rychlé prohlídce mechanikem, řekněte si dopředu o VIN kód. Díky němu totiž můžete zjistit mnoho informací o voze, aniž byste museli hledat v pohádce o dokonalém autě logické trhliny. Skvělým nástrojem k prověření historie vozu je například checkcardna.com, s nímž můžete najít řadu zajímavých informací. Patří mezi ně především předešlé prodeje, historie fotografií na internetu, policejní a pojišťovací záznamy ale i opravy prováděné v mnoha servisech.

Díky uvedené řadě cenných zdrojů, tak můžete zjistit, zda se nejedná o vůz po živelné pohromě či vůz bouraný. Ne, že by takové vozy byly bezcenné a nemohly by dobře sloužit, ale je zde větší riziko kratší životnosti a opakovaných oprav. Cena vozu by tak měla být mnohem nižší než u vozu, který byl pravidelně servisován a je po prvním majiteli. Nástrojů na ověření minulosti vozu je dnes již široká škála, přehled těch nejspolehlivějších přináší bestvindecoder.com, včetně uživatelských recenzí, tak se na to zkuste mrknout.

Na co se hlavně při prověřování vozu zaměřit?

Hned jako první je vhodné provést kontrolu dokladů a identifikátorů vozidla. Kromě čísla motoru tedy VIN kódu, je vhodné si zkontrolovat toto číslo na spodní části čelního skla. Dále zda má vozidlo v pořádku typový štítek a číslo motoru. Někdy je vhodné si zkontrolovat i zda mají skla stejné číslování.

Díky zápisu uvedení vozidla do provozu, a ne data výroby, dochází k výraznému omlazování automobilů na českém trhu. Rok výroby tak nezjistíte z technického průkazu, ale z VIN kódu. Na desáté pozici naleznete buďto písmeno nebo číslo a reálný věk vozu si pak můžete dopočítat podle následujícího pravidla. Písmena A–Y označují roky výroby 1980–2000 (jsou řazena jako abeceda bez diakritiky a zároveň jsou vynechána písmena O, Q, U a Z). Pokud vůz pochází z let 2001–2009 najdete zde číslice 1–9. Od roku 2010 se znovu zavedlo označení písmeny abecedy.

Prověřte si hlavně minulost vozidla

Jedná se sice o velmi náročný krok, ale je velmi důležitý. Jen tak budete mít jistotu, že se nejedná o vůz kradený nebo vůz zatížený leasingem či zástavním právem. Tyto údaje by Vám sice měl poskytnout velký technický průkaz, ale pořádná kontrola se vyplatí.

Kontrola technického stavu vozidla

Rozhodně se nevyplatí šetřit na kontrole technického stavu vozidla, něco sice zvládnete sami, ale vhodné je si přizvat automechanika nebo zavézt vůz do autorizovaného servisu. Pouhým okem pak můžete zkontrolovat třeba sváry v motoru, údaje v servisní knížce, barvu kouře z výfuku nebo vzhled laku.

Při testovací jízdě si vyzkoušejte klidně i topení, ale hlavně airbagy. Pokud po nastartování budou kontrolky zhasínat postupně a airbag zhasne samostatně, je to v pořádku. V případě, že zhasne zároveň s jinými kontrolkami je na ně připojen a bude pravděpodobně nefunkční. Kryt airbagu musí sedět přesně, neměl by chybět nápis Airbag nebo Airbag – SRS a logo automobilky. Opak ukazuje, že byl vystřelený a vůz byl bouraný.