Uncategorized

Zima v Česku z pohledu energií dopadla nad očekávání. Někteří zákazníci však ještě vyhráno nemají

T

uzemští prodejci vyhodnocují dodanou energii v letošní zimě. Nejenže se naštěstí nenaplnily pesimistické scénáře, ale spotřebitelé s energiemi dokonce šetřili. Pozitivní je i dlouhodobý trend poklesu cen jak u elektřiny, tak plynu, nicméně, někteří zákazníci zažijí nepříjemné překvapení.

Ceny energií byly v průběhu roku 2022 hnány nahoru ohromnou nejistotou. Na burze s elektřinou a plynem panovala vysoká volatilita. Zásadní zlom – a kýžený obrat k lepšímu – nastal před koncem loňského roku, kdy ceny začaly kontinuálně klesat. To bylo vyvoláno několika faktory. „Před zimou byly zásobníky plynu napříč Evropou naplněny téměř po okraj. Jinými slovy, vlády se na zimu dostatečně připravily. Navíc v průběhu roku 2022 byly zavedeny různé způsoby regulace – půjčky, úsporný tarif, cenový strop atd. – a co hodně pomohlo, tak to byla teplá, respektive mírná zima,“ vyjmenovává Michal Kulig, ředitel společnosti Yello. To mimo jiné znamená, že zásobníky plynu jsou stále z velké části naplněné, a to se projevuje ve zmenšování nejistoty trhu s energiemi.

Čekala se pohroma, ta naštěstí nepřišla

Z uvedených důvodů nové ceny pro odběratele klesly pod vládou stanovený strop. To znamená, že zastropované ceny jak elektřiny (6 050 Kč/MWh vč. DPH), tak plynu (3 025 Kč/MWh vč. DPH) se aktuálně pohybují na výrazně nižších hodnotách. „Trend poklesu cen bude pokračovat i nadále, protože prostor pro zlevňování je. Především na straně dodavatelů, kteří aktuálně na burze nakupují energie za výhodnější ceny. Zlevnění se oproti nákupu na trhu však jako vždy z logických důvodů projeví se zpožděním,“ uvádí Jiří Gavor, výkonný ředitel Asociace nezávislých dodavatelů energií a dodává, že na úroveň z období před energetickou krizí se ovšem ceny energií již nevrátí.

Podle něj se však může v „novém normálu“ přihodit cokoliv, což může mít zásadní vliv nejen na trh s energiemi, nicméně připravenost tuzemského trhu na možné výkyvy je lepší než před energetickou krizí. Tuzemští odběratelé se navíc naučili s energiemi více šetřit, jak vyplývá z programu Elektro bonus, který pro své zákazníky zavedla společnost Yello v listopadu minulého roku. Z výsledků vyplývá, že přihlášené domácnosti v meziročním srovnání průměrně uspořily skoro čtvrtinu svých výdajů za energii.

Domácnosti se mohou ocitnout v paradoxní situaci

Vládou vyhlášené zastropování cen bylo schváleno až do konce roku 2023 s tím, že se kdykoliv v průběhu této doby může změnit, nebo může skončit. Pokud by došlo k ukončení kompenzací (a to třeba už v průběhu tohoto roku), potom by to mohlo přinést problém vybraným odběratelům, kterých není zrovna málo. „Odhadujeme, že v tuto chvíli určitě desítky, možná nižší stovky tisíc českých domácností využívají tarify sjednané nad cenovým stropem. Jakmile by vláda podporu zrušila, znamenalo by to, že by za energie platily velmi vysoké ceny, protože mají zafixované ceny na měsíce dopředu, a to většinou z druhé poloviny minulého roku, kdy na burze dosáhly ceny historických maxim. Smlouvy se přitom zpravidla uzavírají na dva roky. Proto apelujeme na vládu, aby toto nebrala na lehkou váhu. Pevně věříme, že si udělá analýzu a zjistí, co by to pro vybrané domácnosti znamenalo. Pro řadu z nich by to byla dost dramatická situace, protože budou platit vysoké ceny a konkurenční dodavatelé je budou lákat na výrazně nižší nabídky, zdůrazňuje Michal Kulig.

Samozřejmě jedna věc je, jak se k tomu vláda postaví, druhá je to, že dodavatelé energií s touto situací moc dělat nemohou. Protože se energie nakupují průběžně dopředu, tak to znamená, že ty již nakoupené za vysoké ceny někdo zaplatit musí. „Můžeme se dostat do paradoxní situace, kdy po skončení zastropovaných cen vybraná skupina zákazníků zažije namísto zlevnění nepříjemné zdražení. Pokud by byli nuceni hledat východisko, tak by se snažili ze smluv vyvázat i za cenu pokuty, a to by mimo jiné mohlo dát nový impulz energošmejdům, kteří by toho mohli využít a domácnosti následně dostat do ještě svízelnější situace. Proto tento problém nebereme na lehkou váhu a budeme ho řešit s ministerstvem,“ sděluje Jiří Gavor.

Nejlepší je ceny průběžně kontrolovat

Jestliže se někdo nechce spoléhat na vládu, tak nejlepším možným řešením v této situaci je kontaktovat svého dodavatele a zeptat se ho na případné možné řešení. To však platí nejen pro tento případ. „V naší mentalitě je hledat lepší nabídky. To je dobře. Bohužel tak trochu zapomínáme na to, že než tak učiníme, je vhodné kontaktovat stávající druhou stranu. To v případě energií znamená, že pokud dostaneme cenově výhodnější nabídku od konkurenční společnosti, tak ještě před tím, než na ni kývneme, bychom se měli obrátit na stávajícího dodavatele elektřiny či plynu. On v té době totiž může být zrovna před dokončením nové nabídky, která by mohla být ještě výhodnější, a nepředstavovala by nutnost postoupit kolečko ukončení odběru energie a zahájení u nového dodavatele,“ vyzdvihuje Michal Kulig.

To mimo jiné pomáhá stabilizaci trhu, protože je možné lépe plánovat. Navíc zde opět hrozí riziko případného „naběhnutí“ na nástrahy energošmejdů. Podle statistik společnosti Yello až 80 % zákazníků se totiž neorientuje ve vyúčtování za energie.

Každopádně, nejlepší dobou pro získání lepších cen, by se měla stát druhá polovina roku. V té době totiž trh s energiemi bude mít za sebou devět měsíců nákupů, a to se opět projeví i v cenících tuzemských dodavatelů elektřiny a plynu.