Kulturní akcePardubicko

Východočeské divadlo Pardubice vstupuje do 113. divadelní sezóny

D 

ivadelní prázdniny skončily, v dekoračních dílnách Východočeského divadla se opět vyrábějí nové kulisy, v krejčovně se znovu rozeběhly šicí stroje a i v dalších odděleních se připravují na první poprázdninové otevření opony. Herci na jevišti tzv. „oprašují“ inscenace stávajícího repertoáru a řada z nich se už také pustila do zkoušení nových titulů. Svou již 113. sezónu Východočeské divadlo oficiálně zahájí v úterý 30. srpna společnou schůzí všech zaměstnanců, první diváky pak přivítá hned ve čtvrtek 1. září, kdy na velké scéně uvede muzikálovou komedii o lásce Pekařova žena.

Během sezóny 2022/23 divadlo představí šest novinek v Městském divadle a jednu komorní na Malé scéně ve dvoře.

Kmenový režisér divadla Petr Novotný už zkouší Makropulos musical – muzikálovou adaptaci známého dramatu Karla Čapka o marnivé a marné touze po věčném mládí a nesmrtelnosti, kterou připravil s hudebním skladatelem Ondřejem Soukupem a textařkou Gabrielou Osvaldovou. Hlavní roli ztvární Petra Janečková. Dále Petra Novotného v nadcházející sezóně čeká zkoušení hry úspěšného izraelského autora Gura Korena Postižení. „Černá komedie, v níž se propojí svět jedné mafiánské rodiny a členů divadelního souboru ‚lidí se zvláštními potřebami’, balancuje na hraně korektnosti a originálním způsobem boří stereotypy a mýty o lidech s hendikepem,“ prozrazuje dramaturgyně Jana Uherová.

Českou premiéru na pardubických divadelních prknech bude mít komedie Alana Ayckbourna o mezilidských vztazích Intimní rizika na veřejných místech, kterou bude režírovat Petr Štindl, jenž se zde už představil úspěšnou komedií Společenstvo vlastníků.

Jímavou grotesku Kdo se bojí Beatles? o frustracích středního věku napsal jeden z nejvýraznějších slovenských dramatiků Viliam Klimáček pro Slovenské národní divadlo. Na české scéně se doposud neobjevila, a to právě ve Východočeském divadle napraví režisér Filip Nuckolls, který tu režíroval vynikající inscenace Lovecké scény z Dolního Bavorska a Až ustane déšť.

Vrcholné dílo Viléma a Aloise Mrštíků Maryša, které bezesporu patří mezi klenoty české dramatické tvorby, chystá mladá režisérka Kasha Jandáčková, jež v Pardubicích debutovala inscenací Podivný případ se psem. „Původně jsme s Kashou měly v úmyslu převést na jeviště Fuksův román Myši Natálie Mooshabrové, který přímo vybízí k dramatizaci. Jenže jak se záhy ukázalo, nebyly jsme jediné, kdo měl podobný nápad – Myši se zalíbily zahraniční filmové produkci, a pro naši inscenaci se nám tudíž nepodařilo získat autorská práva. Věřím, že česká klasika v podání mladé režisérky s moderními režijními postupy a v originální scénografii bude naprosto plnohodnotnou náhradou,“ říká dramaturgyně Anna Hlaváčková.

Premiéra kabaretu Arnošta Goldflama U Hitlerů v kuchyni byla naplánována už na rok 2020, pandemie covidu ji však posunula až do nastávající sezóny. Groteskní výjevy ze života vůdce, plné černého humoru a nekorektních vtipů doprovázené písněmi skupiny Tiger Lillies, bude režírovat Miroslav Hanuš.

Režisér Michal Przebinda si pro svou práci na Malé scéně ve dvoře vybral text Stephena Sachse Kalifornská mlha a herce Martinu Sikorovou a Alexandra Postlera. „Diváky čeká vyhrocený dialog krajně odlišných osobností, který pohne žebříčkem hodnot na obou stranách. Svedou ho spolu bývalá barmanka žijící v kempu na periferii a bývalý ředitel Metropolitního muzea umění. Bouřlivý duel mezi škrobeným intelektuálem a svéráznou ženou z okraje společnosti odhalí nečekaná tajemství a počáteční konverzační žánr se rozpoutá do napínavého thrilleru,“ slibuje dramaturgyně Jana Pithartová. Premiéra se uskuteční už 8. října.

 
 
 
Radek Smetana