Pokud sledujete trh s ojetými vozy, určitě jste si všimli, že jejich ceny v průběhu roku mírně oscilují. Zatímco u patnáctileté ojetiny tento rozdíl prakticky nepoznáte, u zánovního auta můžete vydělat či naopak prodělat desítky tisíc korun.
Zima prodejům nepřeje
I když se to možná z následujících řádků bude zdát jinak, jednoduchý návod, kdy auto prodat nebo kdy koupit neexistuje. Zatímco kontrolu historie vozidla prostřednictvím VIN kódu a služeb jako je carvertical.com/cz lze více než doporučit vždycky, do cen v autobazarech se promítá aktuální nabídka a poptávka, a ty jsou dány spoustou faktorů. Jakmile přijde ekonomicky turbulentní doba, dotýká se to i trhu s ojetými automobily. Nabídka a poptávka však v určitém cyklu kolísají i v průběhu každého roku. Jistotu znalosti historie vozu kontrola VIN kódu přinese, jistotu stability trhu ale nedostanete nikdy.
Začněme například na přelomu roku. V zimě se trh s ojetinami příliš nehýbe. Jistě, najdou se šťastlivci, kteří pod stromečkem najdou klíčky od nového vozu, což způsobuje drobný nárůst prodejů a cen před Vánocemi. Jinak se ale ceny ojetých vozidel v zimě pohybují spíše kolem průměru. Kdo auto má, chce ho obvykle vyměnit až po zimě. Kdo jeho koupi plánuje a nespěchá, také raději počká až na začátek jara. To se například stav vozidel v bazarech kontroluje lépe a snáze. Člověk si také hned nové auto neničí na posolených silnicích. Někdo navíc může mít strach se s novým vozem vydat vstříc náročným zimním podmínkám a většině lidí se v zimě prostě nechce auto kupovat ani prodávat. Dny jsou krátké a počasí k nějakým procházkám po autobazarech také nevybízí.
Hlavní nárůst cen tak přichází na přelomu jara a zimy. V únoru a hlavně v březnu výše uvedené nepříjemnosti odeznívají a poptávka po ojetých vozech roste. A kde roste poptávka, tam roste i cena.
Na léto chce auto každý
Každoročně se po tomto vrcholu dostavuje pomalý útlum. V průběhu dubna, května a června ceny pomalu klesají, klidně i o několik procent. Začátek prázdnin tento trend naopak naruší. Nové auto na dovolenou evidentně shání hodně lidí. Další zase mají konečně čas nebo během nejdelších dnů chuť se nákupu nového vozu věnovat. Další zlom pak přichází v průběhu podzimu. Poklesem nabídky a poptávky, a tedy zpomalením celého trhu se dostáváme k průměrným cenám a v našem příběhu zase tam, kde jsme začínali.
Výjimky a speciality
Každé pravidlo má ale své výjimky a s vývojem cen ojetých vozidel tomu není jinak. Existují určitá vozidla, u nichž se nabídka a poptávka během roku řídí úplně jinými pravidly. Zmínit lze například motorky a kabriolety. V obou případech je po nich poptávka nejvyšší na jaře a na začátku léta. Kdy jindy také kupovat auto bez střechy nebo pořádnou mašinu? Málokdo se jich ale zrovna v této době chce zbavit. I proto je jejich cena v květnu a červnu pravidelně nejvýše. V září pak přichází zlom. Spousta prodávajících se s nimi chce po sezóně rozloučit, ale není komu je prodat. Kdo by si kupoval motocykl na zimu? Zákon nabídky a poptávky tak tlačí ceny dolů.
Může to ale být i obráceně. Nevěříte? Tak například auta s nezávislým topením. Toto úzkoprofilové zboží k nám přichází nejčastěji ze severských zemí a kdy jindy než po zimě?! Výhodu nastupování do vyhřátého auta ale na jaře a v létě tolik nevnímáme. Toužit po ní začneme až s příchodem podzimu. Kdo by ale auto s takovou vymožeností prodával před zimou, že? Zkrátka nabídka se s poptávkou často nemusí potkat.