Turistika

Tip na výlet – z náměstí na náměstí nejen přes park a lesy

Základní informace

Na výletě ujdete zhruba10 kilometrů se zanedbatelným převýšením po zpevněných cestách včetně městských komunikací.

Charakteristika trasy

Výlet je vhodný i pro děti nebo osoby s omezením pohybu. Potěšíte jím i čtyřnohého člena rodiny, i když bude muset být převážně na vodítku. Úvodní část prochází lázeňským areálem s několika příležitostmi k odpočinku, lesní úseky mohou potěšit houbaře nebo sběrače lesních plodů, jistě se najdou i pikniková místa.

Závěrečný úsek částečně kopíruje naučnou trasu Gočárův okruh, která především připomíná zdejší působení významného architekta Josefa Gočára na počátku 20. století včetně staveb vybudovaných podle jeho návrhů.

Protože stravovací možnosti jsou pouze na začátku a na konci, je lépe si pro případné občerstvení vzít vlastní.

Dopravní spojení

Jediné lázeňské místo Pardubického kraje je sice stranou železniční dopravy, ale přesto je pohodlně dostupné. Na terminálu u hlavního nádraží ČD Pardubice začíná/končí trolejbusová linka MHD č. 3, jedna z nejdelších u nás. Trolejbus projíždí centrem města; má také zastávku u Globusu.

Automobil je možno ponechat na placeném parkovišti na náměstí.

Popis

Od zastávky MHD Lázně Bohdaneč, náměstí dojdeme po několika krocích na Masarykovo náměstí s kostelem sv. Maří Magdaleny uprostřed k turistickému rozcestníku. Od něj se vydáme po modré turistické značce kolem slunečních hodin k rozcestí v lázeňském parku a dále po pohodlné přímé cestě pokračujeme k mostku přes Rajský potok ke Kuttnerově kapličce na kraji lesa. Zde se značka prudce stáčí vlevo, projde lesem na palouk k rozcestí u Tillerova sedátka a znovu lesem na rozcestí Horecké rybníky (na mapce orientační bod 1).

Odtud jdeme po žluté stále ve stínu stromů přes hlavní silnici č. 36 (kvůli hustému provozu dbejte na zvýšenou opatrnost při jejím přecházení!) k prvním domkům obce Rybitví. Tady se značka stáčí kolmo doprava do Okružní a následně Sokolovské ulice ke křižovatce čtyř silnic (na mapce orientační bod 2). Odtud míří krátká tvarová odbočka k památníku bratranců Václava a Františka Veverkových, zemědělské usedlosti, kde se narodil prvně jmenovaný. Oba svým vynálezem ruchadla z roku 1827 tehdejším zemědělcům velice usnadnili jejich práci – objekt je ovšem v současnosti dočasně uzavřen, prohlídka zvenku je ovšem možná. Z křižovatky budeme pokračovat necelý 1,5 kilometr vpravo po silnici s menším provozem do obce Černá u Bohdanče k první křižovatce se silničkou, která zároveň tvoří část cyklostezky 4041 (na mapce orientační bod 3).

Po silničce se začneme kolem zahrádkářské kolonie vracet do Lázní Bohdaneč, k rozcestí Pod Sv. Jiřím. Od něj nás dále povede mírným stoupáním po úbočí vrchu Svatý Jiří (230 m n. m.) trasa naučné stezky Gočárův okruh – po levé ruce mineme hřbitov s kaplí sv. Jiří (na mapce orientační bod 4), za chvíli ještě jednu – do ulice Pod Kasárny na křižovatku u prodejny potravin.

Před závěrečným úsekem cesty můžeme z tohoto místa dojít ulicí Na Lužci k jednomu ze zastavení naučné stezky, architektonicky významnému Gočárovu vodovodu – dříve byl v areálu kasáren, kde jako poslední sídlila Sovětská armáda. U prodejny odbočíme vlevo do Zborovské ulice k nedaleké křižovatce se Štefánikovou znovu na trasu naučné stezky. Po ní doprava a na další křižovatce doleva Dukelskou ulicí, přes Rajskou strouhu k autobusovému nádraží. Odtud je jen „pár“ kroků na Masarykovo náměstí. Můžeme ale skončit už u zastávky MHD.