Pardubicko

Na TECHNOhrátkách v Přelouči soupeřili školáci s umělou inteligencí

T

ak který snímek Toma Cruise je originál a který vytvořila umělá inteligence? A co fotografie kosmonauta na Měsíci nebo visutý most nad údolím?“ Žáci odpovídali hlasováním rychle a většinou i správně. Porovnávání reálných záběrů s produkcí umělé inteligence na stanovišti nazvaném binární mysl patřilo nepochybně k atraktivním zastávkám při osmých letošních TECHNOhrátkách ve středu 19. června, které se uskutečnily na Gymnáziu a grafické střední odborné škole Přelouč (ve zkratce GYGR). Akci navštívilo 123 účastníků z deseti základních škol.

„Příští školní rok si už budete vybírat středoškolské studium a TECHNOhrátky vám umožní poznat a osahat si obory na jedné z nejrychleji se rozvíjejících středních škol v Pardubickém kraji. Neustále vylepšuje a modernizuje své zázemí a například jako jediná v regionu vyučuje obor fotograf,“ připomněl žákům z osmých tříd v průběhu slavnostního zahájení v městském kině Josef Kozel, radní Pardubického kraje pro školství. Spolu s ním dorazil motivovat aktéry TECHNOhrátek také starosta Přelouče Martin Šmíd.

Rušno ve fotoateliéru a výroba placek

Poté, co autobusy převezly děti do stále ještě novotou vonícího areálu v Jaselské ulici, začaly připravené aktivity na šesti speciálních pracovištích v technologických dílnách, prostorném fotoateliéru i jednotlivých grafických učebnách. V rámci 3D tisku si nejprve na počítači vymodelovaly žeton a následně vytiskly, na pracovišti řezané grafiky se procvičily ve skládání puzzle a na ručním válcovém lisu satinýrce si pro změnu vyzkoušely hlubotisk a vytištěný obrázek vzápětí dokreslily.

„Rušno bylo ve fotoateliéru, kde se žáci vyřádili při dokumentaci nejrůznějších vizuálních kreací, a také na stanovišti reklamních předmětů v marketingu. Tam si mohli zájemci nakreslit libovolný obrázek a vzápětí si ho převést na ozdobnou plechovou placku. Na druhém pracovišti binární mysli zase dostali v počítači zadanou jen polovinu obrázku a jejich úkolem bylo dotvořit ho dalšími prvky s pomocí umělé inteligence,“ uvedl Vladimír Zemánek, manažer projektu TECHNOhrátky.

Poslední předprázdninová akce TECHNOhrátek se žákům líbila a aktivně se zapojovali do všech činností spojených s grafikou, fotografií, médií či reklamou. Prospěla tomu i skutečnost, že rolí demonstrátorů a pomocníků po boku učitelů na jednotlivých pracovištích se úspěšně zhostili studenti GYGR.

Sladké trofeje v podobě ovocných dortů za výhru v manuální části programu si domů odvezli žáci ZŠ Rohovládová Bělá, za nejlepší výsledek v kvízu „Hej ty, víš to?!“ se odměny dočkala výprava ZŠ Heřmanův Městec.

Za svou existenci dosud uspořádaly TECHNOhrátky 144 akcí v šestadvaceti středních odborných školách v Pardubickém kraji. Při těchto seznamkách s řemesly prezentovaly aktivním způsobem ukázky 69 oborů z oblasti strojírenství, stavebnictví, elektrotechniky, zemědělství, zahradnictví, gastronomie a služeb. Zúčastnilo se jich celkem 18 435 žáků ze 128 základních škol – 113 jich přitom bylo z Pardubického kraje a mj. sedm také z Polska.