Kulturní akce

Na pardubická divadelní prkna poprvé vstoupí Orlando

O 

víkendu 7. a 8. října se v komorním prostoru Malé scény ve dvoře Východočeského divadla Pardubice uskuteční slavnostní premiéry autorské inscenace Orlando. Text hry podle jednoho z nejvýznamnějších románů Virginie Woolfové z roku 1928 napsal a také inscenoval režisér Marek David, čerstvý absolvent oboru režie brněnské JAMU, který vloni v Pardubicích připravil mimořádně úspěšné scénické čtení Skoncovat s Eddym B. podle stejnojmenné literární předlohy Édouarda Louise.

Nyní divákům předloží své zpracování téměř sto let starého díla, které je však stále překvapivě současné.Pokusit se v pár větách pojmenovat, čím se Orlando vztahuje k dnešku, je podobně složité, jako kdyby se člověk pokusil dostat celé moře do sklenice na víno. Je to román, který zkoumá identitu člověka, lásku v různých podobách, potřebu lidské blízkosti, sexuální identitu, pozici žen ve společnosti, snahu něco po sobě zanechat, autorsky se vyjádřit. Je toho víc a o všech těchto tématech by se dalo hovořit hodiny a hodiny. Jedno bych možná ale přeci jen vypíchnul, Woolfová krásně ironizuje samotnou potřebu věci pojmenovávat – dát jim jasný tvar, uzavřít je do škatulky. A to si myslím, že je něco, co dnes vídáme. Bojíme se věcí, které jsou na první pohled nejasné, abstraktní, nepojmenované. Věcí, které nás nutí vystoupit z komfortní zóny,“ vysvětluje Marek David.

V moderní úpravě fiktivního životopisu mladého šlechtice Orlanda, jenž prochází dějinami od dob alžbětinské Anglie až do první poloviny 20. století, hrají Veronika Malá, Ludmila Mecerodová, Karolína Šafránková, Petr Borovec a Josef Láska.

Nedílnou součástí Orlanda i většiny románů Virginie Woolfové je autorčin osobitý humor, který nebude chybět ani v nové dramatizaci Marka Davida: Myslím si, že humor otevírá dveře. Diskuze o složitých věcech je pak lidštější. Je zajímavé, že když jsem Orlanda četl poprvé, asi někdy v prváku na JAMU, vnímal jsem humor, který v něm je, jen velmi málo. Četl jsem ho především jako poetickou, metaforickou a obrazovou knihu, kterou bezesporu je. Až později mi došlo, že právě přehnaná poetičnost, která se snaží striktně pojmenovat lásku, život, smrt, je to, z čeho si dělá Woolfová legraci.“

Inscenace, která ponese zcela nezvyklou podobu módní show, nebude vhodná pro děti do 13 let. Dramaturgie se ujala Anna Zindulková Hlaváčková, výpravu navrhla Adéla Szturcová a pod pohybovou složkou je podepsaná Barbora Nechanická.

Radek Smetana