Pardubicko

Experti Univerzity Pardubice oživují díky aplikaci zmizelé památky

T 

ým expertů z Fakulty elektrotechniky a informatiky Univerzity Pardubice vyvinul aplikaci, díky níž mohou turisté vidět v ulicích Pardubic a v Litomyšli i památky, které již neexistují. Pomocí rozšířené reality a herních prvků si zájemci při prohlídce měst zobrazí zmizelé významné budovy a dozví se o nich zajímavé informace.

Například v Pardubicích si turisté prohlédnou 3D modely synagogy, staré radnice, pavilonů v Tyršových sadech, Veselky nebo Bílé brány. V Litomyšli je to zase hotel U Zlaté hvězdy, pošta, vila stavitele Antonína Beby, obuvnická továrna Ignáce Bergera či synagoga.

Turistika založená na zpřístupňování virtuálních monumentů je dnes velkým trendem. Díky dynamickému rozvoji IT techniky máme možnost rozvíjet e-turismus, kterému se jako akademik věnuji. V naší nové aplikaci navíc hraje roli také tzv. gamifikace turistiky, což je využití herních prvků,“ říká vedoucí projektu Ing. Jiří Kysela, Ph.D. z Fakulty elektrotechniky a informatiky Univerzity Pardubice.

Na vývoji aplikace se podíleli i zástupci Fakult elektrotechniky a informatiky, restaurování a také chemicko-technologické Univerzity Pardubice. K tomu, aby bylo možné vytvořit modely a popsat zmizelé památky, museli studenti i akademici bádat v archivech a pracovat s dobovými fotografiemi, stavebními dokumentacemi a dalšími materiály. „Byla to až detektivní práce, která trvala měsíce, ale u většiny staveb se nám podařilo vypátrat jejich původní podobu k tomu, abychom 3D modely mohli vytvořit zcela věrně. Nyní si mohou turisté na svých mobilech zobrazit památky přímo na místech, kde se dříve nacházely,“ dodal dr. Kysela.

Aplikaci mohou zájemci o historii a turisté už nyní najít na webu NEZMIZELO.cz.

Prostřednictvím sociálních sítí a mobilního telefonu či tabletu s Androidem má každý možnost prohlédnout si zmizelé památky a zapojit se do interaktivní hry. Odměnou za účast ve hře jim budou malé dárky,“ uvedla projektová manažerka Pavla Štorková. Na aplikaci s experty univerzity spolupracovala Destinační společnost Východní Čechy a firma OWL Media. Projekt Univerzity Pardubice a dalších institucí „Aktivizace účastníků prostřednictvím sociálních sítí a gamifikace v oblastech undertourismu“ podpořily fondy Evropského hospodářského prostoru (EHP) a Norska.