V
ýznamná rekonstrukce mostu Pavla Wonky v Pardubicích pokračuje. Pracovníci stavby instalovali a napnuli první nová lana. V současné době se řeší také přesun vodovodního řadu, který se nachází v předpolí mostu u enteria areny.
Přes most Pavla Wonky vede důležitá dopravní tepna krajského města. V letošním roce začala jeho zásadní rekonstrukce, která stavbu připraví pro další generace. „Před několika dny proběhl jeden z kontrolních dnů na mostě. Podle čerstvých informací je napnutých prvních šest nových lan, probíhá odstranění původních lan a začíná se pracovat na deviátorech, které slouží pro správné vedení předpětí v konstrukci mostu. Napnutí dalších lan by mělo následovat v prosinci. Práce probíhají nejen na samotném mostě, ale zejména v něm. Stavební firma s námi neustále komunikuje a informuje nás o veškerých činnostech, které probíhají a které jsou v plánu,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Ladislav Valtr.
Až stavebníci skončí s prací ve středové části mostu, bude třeba položit mostní provizoria, kam se přesune provoz, a začnou práce v krajních pruzích. Mělo by k tomu dojít v polovině února. „V současné době řešíme přesun vodovodního potrubí společnosti Vodovody a kanalizace Pardubice (VAK), které se nachází v předpolí mostu. Probíhají projektové práce a počítá se s tím, že přeložka bude hotová nejpozději na začátku prosince před pokládkou mostních provizorií. Jsem rád, že jsme se se společností VAK rychle domluvili na financování přeložky,“ uvedl Valtr.
Kontrolní dny na Wonkově mostě se konají pravidelně minimálně každé dva týdny tak, aby koordinace probíhala co nejvíce hladce. „Nosná lana bylo nutné vyměnit, což prokázaly mostní prohlídky a provedené expertní posudky a diagnostiky odborníky z Kloknerova ústavu ČVUT Praha. Nová lana jsou vyrobená přímo pro danou stavbu a obrovskou výhodou je, že v budoucnu bude možné jejich stav snadno kontrolovat a případně je vyměnit, aniž by došlo k výrazným dopravním omezením. Ještě před zahájením realizace jsme začali podrobně informovat na webu www.wonkac.cz, kde je i webkamera snímající aktuální provoz,“ sdělil ředitel Správy a údržby Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
Projekt za více než 180 milionů korun s DPH má být dokončen v říjnu 2025 a po celou dobu prací bude spojnice mezi oběma břehy Labe průjezdná ve dvou pruzích, po jednom v obou směrech jízdy.
O Wonkově mostu
Most měří více než 170 metrů a jeho hmotnost dosahuje přibližně 9000 tun. Šířka mostu je necelých 25 metrů, z toho 18 metrů slouží pro vozovku a zbývající šířka potom pro pěší a cyklisty. Nosných lan je v každém komorovém nosníku 12, celkem tedy 36. Jejich funkce spočívá především v zajištění dostatečné únosnosti mostu od zatížení dopravou.