M
oderní kamerový systém (MKS), který je pro město základem pro vybudování Inteligentního řízení dopravy a jehož prostřednictvím je možné detekovat intenzitu dopravy v Pardubicích, byl již dokončen. Radnici se na jeho realizaci navíc podařilo získat finanční podporu ve výši zhruba 8,5 milionu korun, kterou bude prostřednictvím dotace čerpat z Operačního programu Doprava přes Státní fond dopravní infrastruktury.
„Součástí inteligentního dopravního systému měl být původně projekt detekce intenzity dopravy ve městě. Nakonec byl využit stávající kamerový systém městské policie, který byl následně doplněn o potřebný software, díky němuž nahradil strategické detektory. Město na modernizaci kamerového systému pracovalo několik let, pro vybudování Inteligentního řízení dopravy to byl klíčový krok. Jsem rád, že jsme se žádostí o dotaci uspěli a že se nám daří posouvat tento projekt, jehož cílem je zefektivnit dopravu ve městě, vpřed,“ uvádí náměstek zodpovědný za oblast dopravy Petr Kvaš s tím, že město za projekt zaplatilo přibližně 19,7 milionu korun z vlastních prostředků a 1,5 milionu pokryl dar od společnosti Telmo, dodavatele stávajícího kamerového systému. Zhruba 8,5 milionu korun bude nyní město čerpat prostřednictvím dotace z Operačního programu Doprava přes Státní fond dopravní infrastruktury.
Kamerový systém město prostřednictvím Městské policie Pardubice využívá nejen ke kontrole veřejného pořádku, jeho druhou neméně významnou funkcí je monitoring dopravní situace. „V rámci pilotního projektu, na kterém od konce roku 2019 radnice spolupracuje s Policií ČR, bylo vytipováno 14 lokalit, kde jsou nyní využity kamery s funkcí automatického načítání registrační značky (RZ) vozidel. Město jejich prostřednictvím získává data o dopravním chování řidičů, která jsou v zabezpečené formě ukládána do centrálního úložiště a na jejichž základě je možné sledovat dynamiku dopravy ve městě. Díky nonstop snímání dopravní situace můžeme sledovat průjezdnost městem, informace o skutečných dopravních intenzitách jsou nezbytné pro hledání návrhu na zlepšení dopravních komplikací ve městě,“ doplňuje náměstek Kvaš. Seznam kamer MKS, včetně těch s funkcí automatického načítání registrační značky, je k dispozici na webu města. Zde zájemci naleznou nejen umístění jednotlivých kamer, ale také informace o tom, k jakým účelům je daná kamera využívána.
Projekt Inteligentního řízení dopravy, jehož cílem je koordinace dopravy na stávajících komunikacích, by měl vyvrcholit zřízením dopravně řídicího a informačního centra, kde se budou scházet veškeré informace o stavu dopravy, dopravních nehodách, pohybu vozidel MHD a podobně. Toto centrum navíc bude schopno na aktuální situaci pružně reagovat dle potřeb a napomůže tak zvýšení propustnosti a zrychlení provozu ve městě. Součástí projektu je také budování systému inteligentního parkování, který má přispět k většímu komfortu řidičů při hledání volných parkovacích míst i odlehčení dopravy v centru Pardubic. Parkovací místa budou osazena senzory detekujícími obsazenost a novými parkovacími automaty, které na rozdíl od těch minulých umožňují hradit parkovné i bezkontaktní kartou a dalšími bezkontaktními metodami.