ardubice znovu potvrdily svou pozici mezi předními městy v České republice z hlediska kvality a rozsahu cyklistické infrastruktury. V prestižním žebříčku CykloRank Česko 2024, zaměřeném na hodnocení kvality a rozsahu cyklistických opatření, obsadily Pardubice 2. místo mezi krajskými městy. Umístění na tomto místě odráží dlouhodobé úsilí města o rozvoj cyklodopravy.
„Jsem rád, že Pardubice patří mezi nejlepší města pro cyklisty z hlediska infrastruktury. Snažíme se pokračovat ve zlepšování podmínek, vždyť denně zaznamenáme na území města až 30 tisíc cest na jízdních kolech. Druhé místo za Hradcem Králové, jemuž blahopřeji, je pro nás motivací v úsilí v další snaze, ostatně projektů máme, jak se říká, v šuplíku mnoho,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Jan Hrabal.
„V celkové délce cyklistické infrastruktury jsme se 175 kilometry pátí v rámci celé České republiky, v tomto hodnocení jsou za námi i lidnatější města. Na vhodných komunikacích se snažíme zřizovat cykloobousměrky, a to zejména v zónách 30. Plánujeme další cyklistická opatření tak, abychom potvrdili pověst jednoho z nejrozvinutějších měst z tohoto pohledu u nás,“ navázal náměstek Hrabal.
Nové významné projekty
Město připravuje významné projekty, které dále zlepší podmínky pro cyklisty. Významná je spolupráce s Ředitelstvím silnic a dálnic, které buduje severovýchodní obchvat a připravuje výstavbu jihovýchodního obchvatu. Podél obou má vést cyklostezka.
„Na cyklostezku podél severovýchodního obchvatu máme pravomocné stavební povolení, nyní řešíme napojovací body s Ředitelstvím silnic a dálnic tak, abychom spustili soutěž na zhotovitele. Vedení cyklostezky dozná změn v místě plánované nové multifunkční arény, její investor toto koordinuje tak, aby mohla být cyklostezka vystavěna,“ uvedl náměstek pro dopravu s tím, že její délka bude činit zhruba čtyři kilometry a že cyklostezka má zajištěné rozpočtové krytí.
Důležitou spojkou bude připravovaná cyklostezka od Žlutého psa směrem k severovýchodnímu obchvatu. „Je v přípravné fázi, došlo ke změně trasy, vytváří se projektová dokumentace,“ řekl Jan Hrabal.
Zatímco severovýchodní obchvat se staví, jihovýchodní na svou realizaci čeká. „Ředitelství silnic a dálnic s námi úzce komunikuje, snažíme se vzájemně vycházet si vstříc. Naším společným cílem je, abychom měli co nejrychleji hotovou projektovou přípravu cyklostezky a její majetkoprávní vypořádání. Pak můžeme obě stavby společně zadat, je to efektivnější,“ poznamenal náměstek. Délka jihovýchodního obchvatu činí lehce přes tři kilometry.
Město dále pokračuje v přípravách na dalších cyklostezkách. „Připravujeme cyklostezku do Svítkova vedoucí po severní straně. Nyní probíhají výkupy pozemků,“ uvedl s tím, že město pokračuje v přípravách prodloužení cyklostezky z Dražkovic směrem do Mikulovic.
Tyto kroky jsou součástí strategie města, která klade důraz na udržitelnou mobilitu a bezpečnost cyklistické dopravy. Pardubice tak chtějí nejen zlepšit svá umístění v příštích ročnících CykloRanku, ale především zajistit svým obyvatelům a návštěvníkům ještě kvalitnější podmínky pro každodenní i rekreační cyklistiku.
„Dlouhodobým cílem města je posilovat postavení Pardubic jako cyklisticky přívětivého místa. Cyklistická doprava nejen snižuje zatížení městské infrastruktury, ale také přispívá ke zdraví a spokojenosti obyvatel. Pardubice proto i nadále plánují investovat do nových projektů a udržovat vysoký standard již existující infrastruktury,“ uzavřel Jan Hrabal.
Zdroj + Foto: pardubice.eu