Pardubicko

Modrobílá kola se v Pardubicích ujala

P

ardubice opět potvrzují, že jsou městem cyklistů. Bikesharing, neboli sdílení kol, tu funguje teprve dva měsíce, přesto je možné potkat modrobílá kola s logem provozovatele na každém kroku. Do systému nextbike se přihlásilo již přes tři tisíce uživatelů, zhruba polovina z nich sdílená kola také aktivně využívá.

Pardubice opět potvrzují, že jsou městem cyklistů. Bikesharing, neboli sdílení kol, tu funguje teprve dva měsíce, přesto je možné potkat modrobílá kola s logem provozovatele na každém kroku. Do systému nextbike se přihlásilo již přes tři tisíce uživatelů, zhruba polovina z nich sdílená kola také aktivně využívá.

„Za červen poskytovatel eviduje 7368 výpůjček kol, což není málo, uvážíme-li, že v Pardubicích má vlastní kolo snad každý. Nejčastěji jsou kola půjčována a také vracena u nádraží, následuje univerzitní knihovna a Palác Pardubice,“ řekl náměstek primátora zodpovědný za dopravu Petr Kvaš. „Lidé si kola půjčují spíše na kratší dobu. Z více než 80 procent vystačili s výpůjční dobou do 15 minut, tedy s dobou, na níž si kolo mohou půjčit bezplatně, ale také dobou, za níž dojedete z okraje Pardubic do centra, nebo opačně. Lidé sdílená kola volí jako rychlí a pohodlný dopraví prostředek. Vyzvednou kolo kde potřebují, dojedou kam potřebují a vrátí do stojanu, aniž by se o něj dál museli starat,“ dodal náměstek.

V Pardubicích mají cyklisté v současné době k dispozici stovku sdílených kol, rozmístěných na 35 místech, od centra, až po okrajové části města. Kola nemají zvláštní stanoviště, ale uživatelé je najdou v městských stojanech a tam je také v cíli cesty opět odkládají. „Ráno si kolo vyzvednu kousek od domu, za pět minut jsem u nádraží. Je to rychlejší a levnější než autobus, navíc se nemusím bát, co mi kdo přes den s kolem udělá. Když se vracím z práce, objedu si co je třeba a pak kolo nechám, kde se mi to hodí,“ řekl Petr Bureš, který sdílené kolo využívá prakticky denně.

Provozovatel služby svá virtuální stanoviště sleduje prostřednictvím mobilní aplikace a má tak přehled o tom, jak jsou která místa využívána. Kolo si lze půjčit jednoduše přes mobilní aplikaci nebo zákaznickou linku společnosti. Celý proces výpůjčky trvá díky chytrému zámku pouze několik sekund. Prvních 15 minut jízdy má uživatel zdarma, za další započatou půlhodinu pak zaplatí poplatek 20 korun nebo si může zakoupit měsíční tarif (www.nextbikeczech.com).

Pardubice jsou jedním ze čtrnácti českých městem s touto službou, kterou společnost provozuje i v takových městech, jako je New York, Glasgow či Berlín. Projekt sdílení kol v Pardubicích má také charitativní rozměr. Firma Nextbike se totiž spojila s Nadačním fondem Kapka naděje v projektu „O kapku lepší jízda“, kdy společnost z každé výpůjčky věnuje 1 korunu na konto nadace.