Uncategorized

Letní sezóna je pro české hoteliéry varovná. Větší počet hostů často nepokrývá inflaci

V 

ýsledky obsazenosti a tržeb hotelů za měsíc červen potvrdily květnovou prognózu a léto je pro české hotely relativně úspěšné. Nicméně i když čísla oproti roku 2022 rostou, z nejnovějších dat poradenské společnosti STR vyplývá, že nárůst zaznamenává celá Evropa, a že Praha i celá Česká republika ztratily své výsadní před-covidové postavení. Na českém hotelovém trhu tak přežijí jen ti, kteří se dokáží adaptovat na novou realitu prudkého růstu nákladů.

Nominální červnová čísla vypadají na první pohled pozitivně. Do České republiky přijelo v červnu o cca 13 % turistů více než loni a průměrná cena pokoje vzrostla o více než 19 %, což dává nárůst tržeb cca 35 %. Co z dat nevidíme, je inflace, která je v hotelech (energie, potraviny, mzdy) dramaticky vyšší než inflace „oficiální“, atakuje 40 % a většina hotelů tak hospodaří stejně jako po covidové tragédii před rokem. „Léto je lepší než loňské, lidé cestují, ale loni byl trh po covidové apokalypse omráčený,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové sítě Czech Inn Hotels. „Naše společnost jako lídr trhu (přes milion přenocování ročně) pochopitelně cítí trendy citlivě a vnímáme ochlazování trhu – zejména čeští turisté, kteří tvoří po covidu výrazně vyšší procento hostů – teď už obracejí každou korunu. K tomu extrémní růst nákladů. Když to shrnu – není týden, abych nedostal nabídku na převzetí nějakého hotelu, to se před covidem nestalo třeba ani jednou za rok.“

Praha už v Evropě není jedničkou, jsme na úrovni Maďarska a Polska

tímco dříve Praha patřila mezi vyhledávané evropské metropole srovnatelné s Vídní, celkový propad zájmu turistů je v žebříčcích návštěvnosti patrný. Varovným signálem je například postupné zaostávání Prahy za Budapeští a opakovaný raketový růst varšavského hotelnictví, který se meziročně zvýšil o 36 %. O Praze tak už nelze hovořit jako o královně středoevropského prostoru.  Marek Boura z České hotelové asociace k tomu dodává: Soupeříme s Budapeští nebo Varšavou, ale to nikdy nebyla naše liga. Tato města jdou hodně nahoru a není to náhoda. Vidíme hned několik důvodů, proč nás dohánějí. Rychle zlepšují úroveň silnic a dálnic, mají lepší spojení se světem. V Praze nemáme ani po 30 letech rychlé veřejné dopravní spojení s letištěm, což je v dnešní době pro evropská města naprostou samozřejmostí. A taky nejsou zaplaveni AirBnB jako my,“ uzavírá Marek Boura.

 

 Meziroční srovnání

Červen 2023 vs Červen 2022

     
 

Occ %

ADR

% změna z 2023/2022

 

2023

2022

2023

2022

Occ.

ADR

Evropa

77,0

74,7

164,69

146,95

3,1%

12,1%

Česká republika

76,7

67,9

117,59

98,22

13,0%

19,7%

Západní Evropa

75,9

73,3

165,45

144,15

3,6%

14,8%

Berlín

83,0

82,3

140,25

122,99

0,8%

14,0%

Bratislava

75,5

65,0

100,37

87,56

16,2%

14,6%

Budapešť

74,3

66,1

134,88

118,52

12,5%

13,8%

Praha

79,0

69,6

126,04

105,53

13,6%

19,4%

Vídeň

79,9

71,4

141,34

124,61

12,0%

13,4%

Varšava

79,7

83,2

108,29

79,85

-4,1%

35,6%

 

Occ % = obsazenost hotelů; ADR = průměrná dosažená cena pokoje v eurech

Meziměsíční srovnání 

Červen patří k vrcholům letní sezóny a lidé v Evropě cestují. Obsazenost se tak ve všech regionech srovnává, neboť obsazenost nad 75 % značí „plný stav“, kdy si hotely spíše hrají s cenou a často nechtějí z důvodu udržení kvalitních služeb plnit kapacity na 100 %. Co se liší, to je cena pokoje. Ta ukazuje sílu trhu.

  Je proto alarmujicí, že na rozdíl od Vídně a Evropy jako celku, dochází v Praze a České republice k meziměsíčnímu poklesu, byť nijak výraznému.  Data za červenec proto budou pro celou letní sezónu extrémně důležitá.

O STR:

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku. www.str.com