AktualityPardubicko

Jak se se online výukou popasovali senioři? A co jim dělá největší problémy při práci s technikou?

 

„Všechno si musíme stále opakovat. Pracovat s aplikacemi se učíme nazpaměť, není to intuitivní jako u mladých,“ říkají senioři, kteří se v kurzech Abeceda vzdělávání učí pracovat s chytrými telefony. Výsledky ale stojí za to. Možnost poslat fotku vnoučatům jim dělá upřímnou radost. Stejně jako fakt, že kdykoliv v průběhu dne mohou kouknout na předpověď počasí a nemusí čekat do večerních zpráv. Dokonce kvůli tomu zvládli i online výuku, která vzhledem ke covidovým opatřením nahradila prezenční kurzy.

 

Velmi opatrný přístup má k chytrému telefonu pan Oldřich z Plzně. Kurzů Abecedy vzdělávání se účastní spolu se svojí ženou. „Co se na hodině naučíme, musíme hned začít používat. Nejlépe si vše zopakovat ještě ten samý večer a pak další den znovu. Jinak to hned zapomeneme a už se k tomu neumíme vrátit,“ popisuje pan Oldřich, s čím bojují nejvíc.

 

Jeho lektor, o padesát let mladší student informatiky Ondřej, přidává ještě jeden poznatek. „Nejtěžší pro seniory je zapamatovat si postup, jak se v dané aplikaci pohybovat. Nemají to stejně jako mladí, kteří vidí ikonku a intuitivně se dostanou, kam potřebují. Senioři, kteří se s chytrým mobilem seznamují, se potřebují každý krok naučit nazpaměť,“ popisuje Ondřej potíže, které jsou pro mladší generace jen těžko představitelné.

 

Kurzy Abecedy vzdělávání pořádá Česká spořitelna a jsou pro všechny účastníky zdarma. Přihlašovat se mohou senioři stále, buď emailem na proseniory@abeceda-vzdelavani.cz nebo telefonicky na čísle 736 525 736 ve všední dny od 8.00 do 17.00 hodin. Lekce startují každý první čtvrtek v měsíci. Zájemci o kurz si mohou aktuálně vybrat, jestli chtějí absolvovat výuku online, nebo docházet na kurzy osobně. Od konce léta probíhají ve všech krajích ČR. Kompletní informace o kurzu jsou na https://www.abecedapenez.cz/cs/seniori.

 

 

 

Na předpověď počasí už nemusíme čekat do zpráv

Největší zájem mají podle mladého lektora účastníci kurzů o dovednosti, které mohou okamžitě využít. Psát zprávy přes WhatsApp, posílat fotky nebo sledovat vlaková spojení a jízdní řády. „Je to něco, co doteď nedokázali. A najednou můžou hned udělat fotku a poslat ji své rodině, aby se pochlubili, co už umí. Pokaždé mě překvapí, jak ohromnou radost z toho mají,“ přiznává Ondřej. Podobně oblíbená je aplikace na předpověď počasí. „Lidé na kurzu jsou opravdu nadšení, když se naučí, že se kdykoliv v průběhu dne mohou podívat na předpověď počasí. Že nemusí čekat do večerních zpráv.“

 

Kurzů se účastní i lidé, kteří celý život s technikou pracovali, a jen si chtějí prohloubit své znalosti. „Chytrý telefon používám už dlouho. Chtěl jsem se ale naučit víc,“ říká pan Stanislav z Liberce. Aktivní senior a nadšený cyklista za to nejdůležitější, co se na kurzu naučil, považuje používání map. „Jezdím hodně na kole a využívám cestičky, které nejsou v mapách zanesené jako turistické. Proto jsem ocenil, že jsem se naučil pracovat s aplikací mapy.cz,“ přibližuje.

 

Lektor vždy ukázal, kam máme prst dát a co zmáčknout

I přesto, že se techniky nebál, měl zpočátku obavy, jestli budou lekce srozumitelné. Seniory totiž v tomto programu učí mladí studenti, třeba i šestnáctiletí. A jejichž žákům je mnohdy k devadesáti. „Bál jsem se, že lektoři budou nabití informacemi a my to nebudeme vnímat a stíhat. Ale ne, oni byli trpěliví, dokonale všechno vysvětlili. Měli pochopení a moc dobře věděli, že pracují s kategorií lidí, kteří jsou generačně starší. Navíc, když něco nestihli nebo nevěděli, vrátili se k tomu v příští lekci,“ popisuje pan Stanislav.

 

Dokončit kurz musel spolu se svými spolužáky kvůli covidovým omezení už na online hodinách. „Nakonec to bylo perfektní. Distanční forma umožňuje mnohem víc, než ta osobní. Lektor nám promítal různé obrazovky, v podstatě vám vždy přesně ukázal, kam ten prst máme dát a co zmáčknout. Takže to byla dokonalá tabule. Navíc je to z domova mnohem příjemnější, než sedět v lavici,“ pochvaluje si.

 

Nečekaným bonusem, který online kurzy do života seniorů přinesly, je obohacení společenského života. Na online hodinách se setkají lide ze všech koutů Česka. Někdy se spřátelí natolik, že se po absolvování kurzu začnou i osobně navštěvovat, aby si kontakt udrželi.

 

 

 

 

 

Pro další informace prosím kontaktujte Tiskové centrum Finanční skupiny České spořitelny.       

                                                                                                                                                                         

Profil České spořitelny

Jsme nejstarší českou bankou, naše kořeny sahají až do roku 1825. Naším cílem je vést jednotlivce, firmy a celou společnost k prosperitě. Jsme největší bankou v České republice s více než 4,5 milionu klientů a zároveň bankou nejdostupnější – disponujeme největší sítí poboček a bankomatů. Máme relevantní nabídku pro všechny typy zákazníků od individuálních klientů a malých a středních firem až po velké korporace a veřejný sektor. Máme významnou roli v poskytování služeb v oblasti finančních trhů. Od roku 2000 jsme součástí evropské bankovní skupiny Erste. Naše postavení nám dovoluje udávat trend v technologických a digitálních inovacích a zavádění nových služeb a produktů.

  • Zaujímáme vedoucí tržní pozici v oblasti retailových i firemních úvěrů, hypoték i v celkových vkladech. Našich služeb využívá každá druhá municipalita v České republice.
  • Naše internetové a mobilní bankovnictví George má 1,8 milionu uživatelů a je nejvyužívanější bankovní digitální službou na trhu.
  • Nadace České spořitelny je největší bankovní nadací v ČR. Zaměřuje se především na systémové změny ve vzdělávání a v sociálním podnikání. Do podpory projektů v těchto oblastech a dalších obecně prospěšných programů investuje každý rok v průměru 60 milionů korun.