Z
astupitelstvo města Pardubic jednomyslně podpořilo další kroky k realizaci vysokorychlostních tratí a přijalo dvě klíčová usnesení, která reagují na aktuální plány Správy železnic. Cílem je nejen zajistit rychlejší a efektivnější spojení Pardubic s ostatními regiony, ale také přispět ke zlepšení dopravní obslužnosti v rámci města a jeho okolí.
„Správa železnic představila zastupitelům města Pardubic podrobnou prezentaci, která ukázala klíčové aspekty přípravy vysokorychlostních tratí a jejich přínos pro náš region. Pardubice jsou významným bodem v celé síti a věřím, že se podaří projekt i díky naší podpoře dokončit tak, aby krajské město získalo napojení na tuto páteřní síť,“ uvedl náměstek primátora Jan Hrabal, jenž má v gesci také dopravu.
První usnesení potvrzuje plnou podporu města pro výstavbu vysokorychlostních tratí, a to včetně preferované varianty sjezdu do Pardubic, která zajistí co nejkratší cestovní dobu „Chtěli jsme vytvořit určitou protiváhu mediálním aktivitám některých starostů a starostek obcí na Pardubicku, kteří už dopředu avizují, že udělají vše proto, aby odbočka do Pardubic nevznikla. Politická reprezentace krajského města naopak považuje stavbu za natolik zásadní, že se jsme se rozhodli ji podpořit usnesením, které jednomyslně, včetně hlasů opozice prošlo,“ poznamenal zastupitel Robert Hrdina, jeden ze spolupředkladatelů návrhu usnesení.
Druhé směřuje k dalšímu zlepšení místní infrastruktury. Město žádá Správu železnic o prověření možnosti posunutí stávající zastávky Pardubice-Opočínek blíže k Opočínku a výstavbu nové zastávky u průmyslové zóny. Cílem je zpřístupnit rychlou železnici širšímu okruhu obyvatel i zaměstnanců v průmyslové oblasti.
„Jsem rád, že jsme se dokázali napříč politickým zastoupením domluvit na znění těchto usnesení, společně ho předložit a nechat schválit. I to ukazuje na jedinečnost a důležitost projektu vysokorychlostních tratí, který cestování vlakem v naší zemi pomůže dostat do 21. století,“ uvedl zastupitel Filip Sedlák.
Správa železnic plánuje systém vysokorychlostních tratí s provozní rychlostí až 320 kilometrů v hodině. Vedle nových vysokorychlostních tratí projekt zahrnuje také tratě upravené pro rychlost 200 kilometrů v hodině, například úsek z Pardubic směrem na Českou Třebovou, i další modernizované konvenční tratě s rychlostmi do 160 kilometrů v hodině.
„Jedna z plánovaných vysokorychlostních tratí z Prahy povede podél dálnice D11 na Chlumec nad Cidlinou a jedno rameno má odbočit právě na Pardubice. Tento krok přinese nejen větší kapacitu pro běžné vlakové spoje a nákladní dopravu, ale také umožní zkrátit dobu cesty z Pardubic do centra Prahy přibližně na 35 minut. Současně umožní snadný přestup na mezinárodní spoje směřující například do Vídně, Drážďan či dalších evropských destinací,“ poznamenal Jan Hrabal.
Vybudování vysokorychlostních tratí je klíčovým projektem rozvoje dopravní infrastruktury u nás, přinese zcela jinou rychlost a dimenzi cestování v České republice. Přispěje i k celkovému ekonomickému rozvoji. Rychlost až 320 kilometrů v hodině výrazně zkrátí dojezdy, přiblíží vzdálená místa a výrazně tak ušetří váš čas při cestách po České republice, ale i jinam do Evropy.
„Tento projekt významně přiblíží celý východočeský region k srdci republiky. Přijatá usnesení jsou jasným signálem, že si ceníme spolupráce se Správou železnic a věříme, že tato společná iniciativa přinese nové příležitosti pro rozvoj města a regionální ekonomiky,“ dodal náměstek Jan Hrabal s tím, že Správa železnic nyní provádí generální opravu budovy pardubického hlavního nádraží: „Stane se nádhernou vstupní branou do našeho krajského města.“
Existuje spousta předností vysokorychlostních tratí. Hlavní ale je, že jako součást rychlých spojení přináší novou dopravní páteř, která zcela zásadně mění podobu veřejné dopravy. Na vysokorychlostní vlaky bude navazovat další doprava, ať už běžná vlaková, autobusová, nebo městská. Při tvorbě infrastruktury vysokorychlostních tratí se myslí i na to, že řada uživatelů vysokorychlostní železnice přijede k terminálu svým vlastním autem nebo na kole.
„Velmi nás těší vřelé přijetí a otevřený dialog, který jsme zde na městě zažili. Spolupráce s Pardubicemi přispívá k optimalizaci projektu a k tomu, aby co nejlépe reflektoval místní potřeby,“ uvedl zástupce Správy železnic Marek Pinkava.
Projekt vysokorychlostních tratí propojí Pardubice s dalšími regiony nejen v České republice, ale i v sousedních státech, čímž výrazně zlepší dostupnost a sníží cestovní časy. Pardubice navíc získají lepší dopravní obslužnost díky navýšení kapacity železniční dopravy a oddělení regionální a dálkové dopravy.
Akce není veřejná, ale je otevřená pro všechny studenty a zaměstnance Univerzity Pardubice.
KDY: pondělí 2. prosince 2024 10:00 – 11:00
KDE: Univerzita Pardubice, učebna EB/E1
Zdroj + Foto: pardubice.eu