Uncategorized

Brzdové kotouče a destičky: Jak poznat, že je třeba je vyměnit, a co byste o nich měli vědět

Rozjet se může, zastavit musí. Toto pravidlo jistě znáte nejen z autoškoly. S jeho znalostí je třeba přistupovat i ke starosti o váš automobil. Brzdy jsou ta nejdůležitější součástka, kterou vozidlo má. A podle toho je třeba k nim přistupovat. Brzdové kotouče i destičky patří mezi takzvaný spotřební materiál. Jistě, nemění se každý rok jako motorový olej nebo filtry, přesto jejich výměna k vlastnictví auta prostě patří. Když na ni dojde, nepotěší nás relativně vysoký výdaj, který nás čeká. Pokud však svoje auto pravidelně kontrolujeme, jak se sluší a patří, můžeme předem připravit sebe i svou peněženku.

Jak poznat, že nastal čas na výměnu?

Brzdy totiž jen velmi zřídka odejdou znenadání. A to platí pro destičky i kotouče. Destičky se přitom obvykle mění častěji. Životnost jednoho brzdového disku většinou prověří dva páry destiček. Jejich blížící se výměnu poznáte snadno. Nový pár přijde na řadu v okamžiku, kdy se ten stávající prostě obrzdí. Sílu brzdného materiálu lze přitom zkontrolovat pouhým pohledem na brzdu. Nepočítejte ale s tím, že destičku můžete sjet „až na kov“. Minimální sílu brzdného materiálu určuje výrobce a toto doporučení se rozhodně nevyplatí podceňovat, stejně jako nutnost výměny destiček vždy na obou kolech stejné nápravy najednou.

Výrobce doporučuje i minimální sílu brzdového kotouče. I ten se totiž postupně obrzďuje. Pomaleji než destičky, ale jistě. Často je ale třeba jej vyměnit ještě dříve, než dojde na kritickou hodnotu. Brzdové kotouče můžete vyhodit, pokud jsou příliš orezlé, plné rýh a vrypů nebo zvlněné vlivem vysokého zatížení. Dobrou zprávou je, že všechny tyto neduhy snadno poznáte. Poslední jmenovaný nepravidelným brzděním, rázy do brzdového pedálu nebo do volantu při brzdění, ty zbývající pouhým pohledem na kotouč. Nezapomeňte při tom ale na to, že má dvě strany. Zatímco ta vnější může zářit do daleka a vytvářet dojem součástky ve skvělé kondici, ta vnitřní, ukrytá pohledům může svědčit o opaku. Pokud se tomu tak stane, opět měňte brzdové disky na nápravě najednou, a to včetně destiček.

Různé druhy brzdových destiček

Čas na výměnu brzdových destiček tedy nazrál a vy jste zalapali po dechu, když vám v autoservisu udělali kalkulaci. Jistě vás potěší fakt, že můžete významně ušetřit. Hodinovou sazbu za práci samozřejmě snížit neumíme, ale poradit, jak přijít k náhradnímu dílu levněji, ano. Na internetu seženete za slušnou cenu leccos a brzdové destičky nejsou výjimkou. Jenomže jak vybrat ty pravé?

V první řadě to jsou ty, které pasují na váš vůz. Brzdové třmeny různých vozů umožňují montáž právě jednoho tvaru destiček. Proto vybírejte vždy jen takové, které určitě padnou vašemu modelu. Důležitý je přitom nejen jeho název, ale i rok a případně měsíc výroby a také motorizace. 

Jenže vy jste si v nabídce e-shopu vyfiltrovali model, ročník i motor a před vámi se objevilo několik, možná i několik desítek výrobků různých značek. Jak vybrat ty pravé destičky? Chybu určitě neuděláte, pokud použijete stejný typ, který vozíte dosud. Pokud ovšem nevíte, který to je, čeká vás další hledání informací.

Tou zásadní je, že není destička jako destička. Kromě toho, že se liší tvarem, odlišuje je i materiál brzdové směsi. Podle něj je lze rozdělit na čtyři základní typy:

  • polokovové – obsahují asi 65% kovu a dále grafit a další anorganické materiály. Dobře odebírají teplo z kotouče, ale jsou tvrdé a kotouč poměrně hodně opotřebovávají.
  • z lehké oceli – obsahují směs organických látek a asi třetinu kovu. Brzdí výborně, ale připlatíte si za ně.
  • organické – jejich základními složkami jsou kevlar, sklo a uhlík. Oproti ostatním typům jsou měkké, tiché, ovšem rychleji se opotřebovávají.
  • keramické – jak už název napovídá, obsahují keramická vlákna a dále syntetický kaučuk a neželezné kovy. Jsou nejlepší volbou pro řidiče vyznávající agresivní styl. S rostoucí teplotou totiž neklesá jejich brzdná schopnost. Zároveň jde ale i o nejdražší volbu.

Výměna brzdových destiček pak není nijak složitý úkol. Zkušený mechanik jej zvládne do dvou hodin. Na jak dlouho pak budete mít klid, záleží na tom, kde jezdíte, jak jezdíte a samozřejmě i na typu destiček. Obecně lze říci, že nějakých 20 až 60 tisíc kilometrů se bez další výměny obejdete.

Brzdové kotouče

Přibližně dvojnásobnou životností se chlubí druhá součástka kotoučové brzdy – samotný brzdový kotouč. I v tomto případě pravděpodobně ušetříte, pokud si díly seženete ve specializovaném e-shopu. A i tady platí, že musíte vybírat správný typ přesně pro váš model a motorizaci. 

I v případě brzdových kotoučů pak zjistíte, že existuje řada různých typů. Co se materiálu týče, klasikou je litina, objevují se však i karbonová a keramická vlákna. Ty se však používají především do brzd sportovních aut. Vedle toho si můžete vybrat kotouče větrané vyrobené ze dvou desek s mezerou mezi nimi, která napomáhá chlazení, nebo nevětrané – z jednoho kusu. A ani tím to nekončí. Řidiči vyznávající sportovní jízdní styl jistě znají perforované disky nebo disky se zářezy. Ocení totiž jejich vyšší brzdný účinek. Kratší životnost destiček a vyšší pořizovací cena takových kotoučů je pak druhou stranu téže mince.

Ať už nakonec zvolíte brzdový kotouč nebo destičky jakéhokoli typu, určitě vyberte zboží od některého z renomovaných výrobců. Pozor si dejte i na certifikační značky přímo na výrobku. Ty vám totiž pomohou odhalit padělané součástky. Takové v brzdovém systém mít určitě nechcete.

zdroje: